Meer winst maken als ondernemer met deze tips
Als ondernemer is het altijd fijn om meer winst te maken. En zeker als je meer winst maakt… zonder er zelf meer werk aan te hebben! Sommige kleine ingrepen kunnen immers ook veel invloed hebben. In dit artikel bespreken we enkele dingen waar je kritisch naar kunt kijken of die je kunt aanpassen om meer winst te behalen voor je organisatie. Ben jij klaar om meer te verdienen?
Stel een alarm in voor wanbetalers
Niets vervelender dan wanbetalers. Je hebt een product of een dienst geleverd, dus je verdient het om betaald te worden. Maar toch is dit niet altijd het geval! Als je geen fulltime accountant hebt en ook niet elke week naar je verzonden rekeningen kijkt, kan het wel eens even duren voor je doorhebt dat je één of meerdere onbetaalde rekeningen hebt. Wij raden aan om te kijken of je in je invoicing programma een alarm kunt instellen waardoor je een melding krijgt als een rekening over de uiterste betaaltermijn heen gaat en nog niet is betaald.
Als dit het geval is, kun je dit meteen doorzetten naar een incassobureau. Zij kunnen dan de volgende stappen bepalen om jouw geld te innen, van het sturen van een aangetekende brief tot een deurwaarder inschakelen. Kies een ‘no cure no pay’ incassobureau, dat pas wordt betaald (door de debiteur!) als ze succesvol zijn in het innen van jouw geld. Zo weet je dat ze het uiterste zullen doen om jouw debiteur te laten betalen.
Zet je marketing beter in
Marketing is ontzettend belangrijk voor bedrijven. De kans is groot dat jij zelf advertenties op Google of Facebook hebt staan. Maar het is belangrijk om hier kritisch op te blijven en het kan nooit kwaad om een marketingbureau je werkzaamheden te laten reviewen. Want wie weet geef je wel heel veel geld uit, zonder iets van nuttige clicks te genereren. En dan spendeer je natuurlijk nutteloos geld. Even kritisch kijken kan dus nooit kwaad. Zo weet je meteen of je ROAS er goed uitziet en of je op de juiste zoekwoorden adverteert. Naast Ads kun je ook kritisch laten kijken naar je SEO-strategie, je content en je user experience. Als je in zee gaat met een marketing bureau, kunnen zij dit voor je oppakken.
Externe partijen inhuren
Naast een marketing agency, kun je ook andere externe partijen inhuren. Nu zien we je al denken: Dit gaat me geld kosten! Tuurlijk, je betaalt een prijs, maar vaak biedt het inhuren van externe partijen voor bepaalde taken alleen maar voordelen. Misschien spendeer je bizar veel tijd aan je HR papierwerk… en dat is zonde als ondernemer! Als je een professional met de juiste programma’s dit laat regelen, kun je je richten op de echt belangrijke dingen. Hetzelfde geldt voor accountancy papierwerk en random taakjes op kantoor. Huur een accountant in of kies voor een parttime office manager die jou (en andere professionals in je bedrijf) uit de brand helpt.
Veel succes met het groeien met je bedrijf!